مناقب نگاری ائمه(ع) نزد فریقین (با تکیه بر کتب مناقب قرون دهم و یازدهم هجری)
نویسندگان
چکیده
در این نوشتار به بررسی آثار نوشته شده در زمینه حیات اهل بیت و ذکر مناقب آنها در دو جریان فکری و مذهبی غالب جهان اسلام، یعنی شیعه و سنی، پرداخته شده است. محور اصلی مورد مطالعه ما دوره صفویه می باشد که از این شیوه تاریخ نگاری برای کسب مشروعیت در میان مردم بهره برد. ریشه های این جریان مناقب نگاری را می توان در قرن نهم در شهر هرات پی گرفت، شهری که خاستگاه تاریخ نگاری عصر صفوی محسوب می شود. تاریخ نگاری ائمه را در واقع، به عنوان حلقه اتصالی در میان دو تفکر سنی و شیعی قبل و بعد از صفویه با محوریت سنیهای دوازده امامی می توان در نظر گرفت که موجب جلب توجه مناقب نگاران عصر صفوی به ترجمه آثاری همچون کشف الغمه شد؛ اثری که به وفور از منابع اهل سنت بهره برده است. همین جریان حمایتی دولتی، سرانجام زمینه را برای خلق بزرگ ترین اثر روایی شیعی، یعنی بحار الانوار فراهم نمود.
منابع مشابه
مناقبنگاری ائمه(ع) نزد فریقین (با تکیه بر کتب مناقب قرون دهم و یازدهم هجری)
در این نوشتار به بررسی آثار نوشته شده در زمینه حیات اهلبیت و ذکر مناقب آنها در دو جریان فکری و مذهبی غالب جهان اسلام، یعنی شیعه و سنی، پرداخته شده است. محور اصلی مورد مطالعه ما دوره صفویه میباشد که از این شیوه تاریخنگاری برای کسب مشروعیت در میان مردم بهره برد. ریشههای این جریان مناقبنگاری را میتوان در قرن نهم در شهر هرات پی گرفت، شهری که خاستگاه تاریخنگاری عصر صفوی محسوب میشود. ...
متن کاملمعرفی مناقب عبداللطیف اثری تقریبی در قرن دهم هجری
مناقبنگاری ائمه در عهد صفویه را میتوان مهمترین رویکرد مورخان این عصر در توجه به تاریخ صدر اسلام دانست؛ چرا که پادشاهان صفوی مشروعیت خود را از امامت اهلبیت داشتند و نه خلافت خلفا. بنابراین مورخان برخلاف قدمای خود به جای نظریه خلافت به نظریه امامت و ولایت تمایل یافتند. این نوع مناقبنگاری را میتوان دنباله مناقبنگاریهای صوفیانه سنی و شیعه در عصر پیش از صفویه دانست که مفهوم «شیعه اثنی ...
متن کاملمعرفی مناقب عبداللطیف اثری تقریبی در قرن دهم هجری
مناقب نگاری ائمه در عهد صفویه را می توان مهم ترین رویکرد مورخان این عصر در توجه به تاریخ صدر اسلام دانست؛ چرا که پادشاهان صفوی مشروعیت خود را از امامت اهل بیت داشتند و نه خلافت خلفا. بنابراین مورخان برخلاف قدمای خود به جای نظریه خلافت به نظریه امامت و ولایت تمایل یافتند. این نوع مناقب نگاری را می توان دنباله مناقب نگاریهای صوفیانه سنی و شیعه در عصر پیش از صفویه دانست که مفهوم «شیعه اثنی ...
متن کاملترجمه کتب سیره و مناقب امامان در عصر صفوی
در دورة حاکمیت صفویان اقدامات گوناگونی برای ترویج و تثبیت مذهب تشیع در ایران انجام شد که یکی از آنها ترجمة متون عقیدتی و دینی شیعه به زبان فارسی، با هدف عمومی سازی فرهنگ تشیع بود. دراین راستا، تعدادی ازکتب سیره و مناقب امامان نیز به قلم برخی مترجمان و نویسندگان به فارسی برگردانده شد که در بین آنها کشفالغمّةفی معرفه الائمه، اثر علی بن عیسی اربلی بیشتر مورد توجه مترجمان قرار گرفت؛ به طوری که چند...
متن کاملتحلیل فکری - سیاسی سده های دهم، یازدهم و دوازدهم هجری
اگر قرن دهم هجری را عرصه تجدید حیات سیاسی و فکری برای تأسیس نظام عرفی کشور ـ ملت بنامیم، قرن یازدهم عبارت از تفصیل آن اجمال و باعث وضوح و روشنی آن نظام در همه حوزههای سیاسی و فکری و اجتماعی میباشد. بر این اساس شاهد مرزبندیها و تعارضهای گوناگون ذهنی و فکری هستیم که هرکدام مدعی رهیافتی مستقل برای اداره زندگی میباشند. اما فضای قرن دوازدهم معطوف به جستجوی راههای اعتدالی با تکیه بر عملگرایی ا...
متن کاملگسترش تشیع در دکن سدههای دهم و یازدهم هجری
گسترش تشیع در دکن سدههای دهم و یازدهم هجری[1] محمود صادقی علوی[2] چکیده تشیع در درازنای تاریخ خود، همواره نقاط اوجی داشته که بر پایه آنها، به شیوههای گوناگون گسترش مییافته و پیروانش در سراسر جهان، فزونی میگرفتهاند. سدههای دهم و یازدهم هجری نیز نقطه اوجی در تاریخ تشیع به شمار میرود؛ زیرا حکومت صفویه در این قرن در ایران تأسیس شد و با حمایت رسمیاش از تشیع، زمینه را برای گسترش آن در ایران ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)ناشر: دانشگاه مذاهب اسلامی
ISSN 2252-0678
دوره 8
شماره 29 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023